Isnin, 3 Jun 2013

Cara Seroja Membuat Memfailkan Kertas Kerja




Erm...Actually Seroja merupakan salah seorang staff  'Procurement Department' so secara tak langsung memang terlibat dalam urusan memfail 'Purchase Order' mengikut turutan nombor @ abjad. biasanya kita selalu perhatikan memang setiap fail akan dilabel dan di dalamnya pula terkandung index untuk menunjukkan isi kandungan.

tetapi memandangkan Seroja hanya terlibat dengan purchasing so kat sini just nak sharing cara Seroja memfailkan dokumen atau Purchase Order (P.O) mengikut 'running number'... 



mula-mula Seroja print title dan nombor P.O mengikut turutan pada kertas A4 colour.



then, sediakan solitape clear 3 inci. pastu potong nombor P.O. tampal solitape kat atas dia. mula potong nombor yang dah bersolitape tuu...



erm..perhatikan..pastikan space meja kerja korang cukup untuk memulakan operasi ni..dan pastikan juga tempat korang aman daripada gangguan atau laluan orang..hehe..Seroja guna ruang tepi meja untuk letak nombor-nombor yang dah terpotong.



seterusnya, A4 paper yang dah Seroja print title tuu Seroja tampal nombor kat tepi. buat ikut turutan dan mengikut susunan seperti index divider.



hasil yang siap akan jadi macam ni...



so Seroja dah boleh tebuk lubang dan masukkan dalam 'file'. then, bolehlah masukkan dokumen-dokumen P.O mengikut index divider yang kita dah buat. Cara ni lebih menjimatkan masa kita dalam mencari dokumen..Selain itu, bagi yang berniaga sendiri,cara ni lebih menjimatkan kos..



susun ler 'file' tuu dalam kabinet secara teratur supaya sedap mata memandang...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...